Automaty sprzedające, podobnie jak inne urządzenia, czasami ulegają awariom. Zdarza się, że automat nie wydaje reszty, blokuje się w nim mechanizm wydający produkt, lub maszyna całkowicie odmawia współpracy. Co możemy wtedy zrobić? Sprawdźmy!

Agresji mówimy zdecydowane „nie”

Chociaż niewydanie przez automat napoju energetyzującego może być naprawdę irytujące po ciężkim dniu w pracy, nerwowe wciskanie przycisków lub uderzanie w maszynę nie rozwiąże problemu. Jeśli niechcący zniszczymy maszynę, możemy być pociągnięci do poniesienia skutków prawnych. Co więc możemy zrobić? Automaty sprzedające najczęściej opatrzone są naklejką z numerem telefonu do firmy, która się nimi zajmuje. Gdy maszyna się popsuje, należy zadzwonić pod podany na niej numer i dokładnie opisać sytuację. Przede wszystkim powinniśmy określić, o który automat chodzi (w przypadku biurowców poza adresem pomocne może być też wskazanie piętra lub bardzo dokładnej lokalizacji automatu). Pracownik serwisu zapyta nas też o objawy awarii, a być może poprosi o podanie numeru automatu (najczęściej znajdującego się na naklejce z boku lub przodu maszyny). Im więcej informacji dostarczymy serwisowi, tym szybciej będzie mógł on podjąć się naprawy. Musimy się jednak liczyć z tym, że serwis nie przyjedzie od razu, naprawa awarii może więc trochę potrwać. W przypadku, gdy maszyna pobiera opłatę, a nie wydaje produktów, warto nakleić na niej karteczkę z taką informacją, by przestrzec innych.

A co z pieniędzmi?

Może się wydawać, że pieniądze wrzucone do zepsutego automatu przepadły raz na zawsze. Nic bardziej mylnego! Zgłaszając awarię do serwisu, możemy przy okazji poprosić o zwrot pieniędzy. Firmy dostarczające automaty zazwyczaj nie mają problemów z rozpatrywaniem reklamacji klientów. Większość z nich jest też bardzo elastyczna w kwestii dokonywania zwrotów. W zależności od tego, co serwis ustali z klientem, może on otrzymać zwrot na podany przez siebie numer konta bankowego, lub serwisant pozostawi określoną kwotę np. w recepcji biurowca, w którym znajduje się zepsuta maszyna. Zwroty są oczywiście możliwe również w przypadku płatności kartą, która jest możliwa w coraz większej liczbie automatów.